I don't like

Jag hatar när folk stavar fel när de bloggar eller överhuvudtaget. Men ändå gör jag samma sak. Vad ska vi göra? Ja, jag är född i Sverige men tyvärr kommer jag aldrig kunna skriva helt felfritt på svenska. Men man kan ju alltid försöka, vilket jag gör. Är jag osäker på ett ord så googlar jag upp det och på så sätt så lär jag mig också (eller försöker). Jag hatar att märka att jag har stavat ett ord fel men värst är det när någon annan märker det. Jag älskar att rätta folk när de skriver fel men tycker inte om det ifall någon vill rätta mig. Stavfel, osammanhängande meningar och slang är blä.  Så snääääälla (bläää ord), om ni ser något stavfel så rätta mig, eller inte. Och bara så att ni vet så hade jag MVG i svenska. Ha ha ha.

Nu ska jag skrika på C lite. "Kom och lägg dig, det är sent." Jag är precis som en mamma fast jag har inte fött honom.

Kommentarer
Postat av: Dr. petig grammar nazi

hej svej,jag blev tvungen att kolla upp en lista över våra vanligaste felstavningar i sverige, här är dom:

felstavning korrekt stavning

abbonemang abonnemang

aborre abborre

abonemang abonnemang

altid alltid

anorlunda annorlunda

annulera annullera

agusti augusti

avunsjuk avundsjuk

bestämmde bestämde

bestäma bestämma

bestämmt bestämt



SJälvklart för många, men det finns ju en åkommasom heter dyslexi och då kan man inte hjälpa det verkar det som .. ses på huset !

John

2009-02-11 @ 09:14:55
Postat av: natalie svarar:

mkt bra exempel! jag kan aldrig bestämma mig ifall det heter bestämmde eller bestämde...

2009-02-11 @ 12:10:43
URL: http://natitas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0