ghetto

Hej alla glada. Kom precis hem från stan där jag har fikat med några vänninor och det var ju väldigt trevligt. Jag sa det när vi var på cafet att någonting var väldigt trevligt och syrran min började gapflabba.
"Vadå väldigt trevligt?" sa min syrra, du låter som värsta kärringen."
 "Ja men vad ska jag säg då? Jag vet att det låter vuxet men jag har börjat prata med ett mer välvårdat språk vet du. På bloggen tex vill jag inte säga det var för fan skitkul, det är inte fint att svära längre tycker jag."
Så säger hon "Du är dum i huvudet med ditt fina språk och dina gester" och då säger en annan tjej " Ja, men det är kvinnligt, hon är kvinnlig, inte som jag som svär i tid och otid och är så manlig av mig."

Anledningen till att jag tar upp detta är för att jag bor i en förort i Göteborg där det nästan bara finns invandrare. ALLA bryter och pratar det här "ghetto språket" till och med min SVENSKA kompis har pratat med brytning en gång i tiden. Spelar ingen roll om man går i skolan, till och med lärarna bryter herreGud! Det är det språket vi lär oss och det är det språket vi fortsätter tala, OM inte vi kommer ut från den bubblan och börjar jobba utanför den förorten MED svenskar.

Jag kan säga att jag är 90% säker på att anledningen till att jag har slutat prata på det sättet är för att jag började jobba i en kommun med iallfall 95% svenskar. Och jag måste ju erkänna att jag tyckte dom var dumma i huvudet som drog sina "svenneskämt" och "vilket fint väder det är idag."

Jag kom ju från förorten där vi drog skämt OM svenskar och vi hade ju fan mer saker gemensamt än om att prata om vädret. Men man lär sig hur folk fungerar och att mina arbetskamrater gärna tittar i min matlåda för vad är det för smörja jag har med mig egentligen? Och att dom tycker om att prata om vädret MEN inget personligt. Iallfall inte dom äldre. Och nu pratar jag om MITT jobb inte om folk i allmänhet, bara så att ni vet kära vänner.

Jag har iallfall slutat prata "ghetto språket" är det inte underbart, tack Björkekärrshus. Jag är så nöjd så, jag skäms när syrran som snart är 24 pratar så men det är vad JAG tycker, jag älskar dig ändå syrran :)

Det är verkligen synd att det bor så många människor ute i förorterna och inte kan det svenska språket. Dom vill jobba men vem vill ha någon som inte kan tala riktig svenska? Det hade iallfall inte jag velat ha. Så snälla nu ska jag svära: snälla hela jävla sveriges län, orter sätt FÖR FAN inte alla utlänningarna på en och samma JÄVLA plats, hur fan tror ni att dom fan ska lära sig tala ren svenska när dom fan bara umgås med folk som fan INTE kan svenska?? Åh jag kan skriva en hel bok om det här problemet för jag har själv upplevt det i familjen men nej nu ska jag sluta, måste varva ner lite innan jag ska lägga mig men fan nu känner jag hur förbannad jag är egentligen!!!!

ÅHHH, känner att jag kanske kom bort lite från ämnet, eller kanske inte skitsamma...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0